Αεροδυναμικά Ασταθή Αεροσκάφη

Περιοχή συζήτησης για τα Αμυντικά Σώματα της Ελλάδας

Συντονιστής: Διαχείριση

Απάντηση
Άβαταρ μέλους
Anzac
Administrator
Administrator
Δημοσιεύσεις: 36880
Εγγραφή: 27 Μαρ 2004, 15:38
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Αεροδυναμικά Ασταθή Αεροσκάφη

Δημοσίευση από Anzac »

Νομίζω είναι η ώρα να ανοίξουμε και αυτό το θέμα γιατί προσωπικά έχω πολλές απορίες ή λίγες......

Ας ξεκινήσουμε με το Μ2Κ, το οποίο έχει FBW σύστημα για να μπορεί το άφος να πετάει κανονικά και να μην πέφτει σε αστάθεια.

Ποιά όμως είναι τα κινούμενα μέρη στο άφος με τα οποία το FBW διορθώνει την γενική σχεδιαστική αστάθεια του αεροσκάφους αυτού ?

Προσωπικά τα μόνα κινούμενα μέρη που γνωρίζω είναι όσον αφορά τις επιφάνειες ελέγχου τα :

Ruder
Ailerons
Elevators
Flaps
Slats

τα οποία έχουν όλα τα αεροσκάφη

άρα το FBW με τί διορθώνει (κατ εξακολούθηση) την αστάθεια ενός Mirage ? και κατα συνέπεια και ενός F-16 ?
e-HAF Admin
kongrigo
Δημοσιεύσεις: 3248
Εγγραφή: 24 Μάιος 2005, 14:50
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από kongrigo »

http://en.wikipedia.org/wiki/Fly_by_wire

Το FBW είναι ένα σύστημα υπολογιστών που δεν επιτρέπουν, στην ουσία, το αεροπλάνο να ξεφύγει από κάποια χαρακτηριστικά πτήσης που την καθιστούν ασφαλής.

Για αυτό τον λόγο πλέον, τα σύγχρονα αεροπλάνα δεν πέφτουν ποτέ και δεν παρουσιάζουν επικίνδυνα χαρακτηριστικά όπως κατακόρυφη ή οριζόντια περιδίνηση.

Άρα δεν διορθώνει, γιατί στην ουσία δεν ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ να γίνει το λάθος.

Τώρα γιατί τα κάνουν αεροδυναμικά ασταθή; Για τον απλούστατο ρόλο ότι την σταθερότητα την προσφέρει το Fly By Wire…

Είναι τόσο αναγκαία πλέον στα αεροπλάνα που υπάρχουν ένα και δύο εφεδρικά συστήματα…

Ελπίζω σύντομα και περιεκτικά να σε κατατόπισα…
...είμαι και μιραζάκιας...
Η ΦΥΣΙΣ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΓΝΩΣΙΝ
Ως ηγήτορες των ιδεών μας, οφείλουμε να αντεπεξέλθουμε στις πιέσεις των ιδανικών μας...Εικόνα
Άβαταρ μέλους
Anzac
Administrator
Administrator
Δημοσιεύσεις: 36880
Εγγραφή: 27 Μαρ 2004, 15:38
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από Anzac »

με βάση αυτά που έχουμε πεί μέχρι σήμερα δεν νομίζω πως τα είπες σωστά

για παράδειγμα Μ2Κ & F-16 είναι Αεροδυναμικά Ασταθές. Δηλαδή αν δεν υπήρχε το FBW τα αεροπλάνα αυτά ΔΕΝ θα πέταγαν πολύ απλά. Το ότι "κόβει" επικίνδυνες κινήσεις είναι ένα ακόμα βοήθημα του FBW
e-HAF Admin
kongrigo
Δημοσιεύσεις: 3248
Εγγραφή: 24 Μάιος 2005, 14:50
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από kongrigo »

Anzac έγραψε:με βάση αυτά που έχουμε πεί μέχρι σήμερα δεν νομίζω πως τα είπες σωστά

για παράδειγμα Μ2Κ & F-16 είναι Αεροδυναμικά Ασταθές. Δηλαδή αν δεν υπήρχε το FBW τα αεροπλάνα αυτά ΔΕΝ θα πέταγαν πολύ απλά. Το ότι "κόβει" επικίνδυνες κινήσεις είναι ένα ακόμα βοήθημα του FBW

:?

Τί διαφορετικό είπα :?: δεν κατάλαβα :?: :shock: :D
...είμαι και μιραζάκιας...
Η ΦΥΣΙΣ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΓΝΩΣΙΝ
Ως ηγήτορες των ιδεών μας, οφείλουμε να αντεπεξέλθουμε στις πιέσεις των ιδανικών μας...Εικόνα
Άβαταρ μέλους
Anzac
Administrator
Administrator
Δημοσιεύσεις: 36880
Εγγραφή: 27 Μαρ 2004, 15:38
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από Anzac »

δεν πιστεύω πως κατάλαβα λάθος

εσύ υποστηρίζεις πως το FBW απλά δεν σε αφήνει να βγάλεις το αφος σε επικίνδυνη πτητική κατάσταση

εγώ υποστηρίζω πως εκτός απο αυτό, το άλλο βασικό που κάνει είναι να επιτρέπει γενικά στο άφος να πετάει, γιατί λόγο φυσικής αστάθειας δεν δύναται να πετάει

αυτό δεν σημαίνει αστάθεια ?
e-HAF Admin
Alexander
Δημοσιεύσεις: 930
Εγγραφή: 29 Σεπ 2005, 13:29

Δημοσίευση από Alexander »

Το μόνο που θυμάμαι είναι ότι όσο ποιό αεροδυναμικά ασταθές είναι ένα μαχητικό α/φος τόσο ποιό ευέλικτο είναι , και για αυτό τα κάνουν αεροδ/κα ασταθή.

Το BFW (σύστημα πτήσης πτήσης ) στην ουσία κάνει δυνατή την πτήση του αεροσκάφους σχεδιασμένο με μια εγγενή αεροδυναμική αστάθεια.

Ελέγχει τις εντολές του χειριστή δηλ. ''κόβει'' απότομες , κινήσεις από τα χειριστήρια προς τις κινούμενες επιφάνειες .
Αν κάποιος έχει γνώσεις αεροδυναμικής να τις εκφράσει μπας και μάθουμε καλύτερα.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Alexander την 01 Μαρ 2007, 15:58, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
kongrigo
Δημοσιεύσεις: 3248
Εγγραφή: 24 Μάιος 2005, 14:50
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από kongrigo »

Anzac έγραψε:δεν πιστεύω πως κατάλαβα λάθος

εσύ υποστηρίζεις πως το FBW απλά δεν σε αφήνει να βγάλεις το αφος σε επικίνδυνη πτητική κατάσταση

εγώ υποστηρίζω πως εκτός απο αυτό, το άλλο βασικό που κάνει είναι να επιτρέπει γενικά στο άφος να πετάει, γιατί λόγο φυσικής αστάθειας δεν δύναται να πετάει

αυτό δεν σημαίνει αστάθεια ?

:shock: :shock: :shock:

Θα με τρελάνεις... :!: :!: :!:

«Τώρα γιατί τα κάνουν αεροδυναμικά ασταθή; Για τον απλούστατο ρόλο ότι την σταθερότητα την προσφέρει το Fly By Wire… »
...είμαι και μιραζάκιας...
Η ΦΥΣΙΣ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΓΝΩΣΙΝ
Ως ηγήτορες των ιδεών μας, οφείλουμε να αντεπεξέλθουμε στις πιέσεις των ιδανικών μας...Εικόνα
LantirN
Δημοσιεύσεις: 2734
Εγγραφή: 11 Ιουν 2004, 12:54
Τοποθεσία: 4.7D in SUD 260R

Δημοσίευση από LantirN »

Oπα οπα...ειστε τυχεροι που εχω εξεταστικη και τα εχω φρεσκα

Ακουω συχνα τον κοσμο να μιλαει για ευσταθεια-ασταθεια και ουσιαστικα ουτε ο ιδιος δεν εχει καταλαβει για τι πραγμα μιλαει.

Ας τα βαλουμε λοιπον σε μια σειρα τα πραγματα.

Κατ αρχας οταν λεμε ευσταθεια πρεπει να εξηγουμε σε ποια ευσταθεια μιλαμε.

Μιλαμε για εγκαρσια, διαμήκη ή πορειακη ευσταθεια?

Μιλαμε για στατικη ή δυναμικη ευσταθεια?

Οταν κατσεις να εξετασεις ενα αφος ως προς την ευσταθεια του, εξεταζεις μεμονομενα ολες τις παραπανω περιπτωσεις.

Απορειες σιγουρα θα υπαρχουν στη στατικη και στη δυναμικη, για αυτο θα πω μερικα βασικα πραγματακια πανω στην ευσταθεια, πριν εξηγησω τις απορρειες σου Τιμου.

Ενα αφος θεωρειται στατικα ευσταθες αν, οταν διαταρασεται απο τη θεση ισορροπιας του εχει την ταση να επανελθει στη προηγουμενη κατασταση. Στατικα ασταθες ειναι αυτο προφανως που προοδευτικα αυξανεται η παρεκλιση απο τη θεση ισορροπιας.Αν μετα απο παρεκλιση μεινει στη θεση που αφεθηκε, τοτε μιλαμε για στατικα ουδετερο.

Ενα αφος στατικα ευσταθες εχει την ταση οπως ειπαμε να επιστρεφει στη θεση ισορροπιας του.Αυτη πολλες φορες μπορει να ειναι υπερβολικη.Προκειμενου λοιπον να διορθωθει αυτη, δημιουργειται απο το αφος ενα ειδος ταλαντωσης. Αν η ταλαντωση αυτη ειναι φθινουσα, τοτε μιλαμε για δυναμικα ευσταθες. Αν η ταλαντωση ειναι αυξουσα, τοτε μιλαμε για δυναμικα ασταθες.Οταν η ταλαντωση ειναι σταθερου πλατους, τοτε μιλαμε για δυναμικα ουδετερο αφος.

Ποιά όμως είναι τα κινούμενα μέρη στο άφος με τα οποία το FBW διορθώνει την γενική σχεδιαστική αστάθεια του αεροσκάφους αυτού ?
Εξαρταται για ποιον αξονα μιλας.Οι κυριοτερες ειναι η διαμηκης και η εγκαρσια.Η πορειακη εξαρταται πιο πολυ απο την εγκαρσια ευσταθεια λογω της σχεσης-ζευξης roll-yaw.Εαν δεν καταλαβες τι ειναι αυτη η σχεση-ζευξη πες μου να το εξηγησω.
Τα κυρια μερη που κανουν τις διορθωσεις σε ενα τυπικο αφος ειναι τα elevators και τα ailerons.

άρα το FBW με τί διορθώνει (κατ εξακολούθηση) την αστάθεια ενός Mirage ? και κατα συνέπεια και ενός F-16 ?
Αυτο ειναι αλλο πακετακι.Το μιραζ εχει τα elevons.Τα elevons κανουν τη δουλεια των elevators και ailerons μαζι.Ετσι το σχεδιασαν, ετσι πεταει.
Λογικο ειναι τις διωρθωσεις λοιπον να τις κανουν τα elevons.Στο eurofighter πχ θα ειναι ailerons και canards.Στο F-16 τις κανουν τα horizontal stabilizers και τα ailerons.
Στο καθετο αξονα ομως βοηθαει και το rudder εδω.Για παραδειγμα σε βολη πυροβολων σε F-16 το πυροβολο δημιουργει στρεπτικη δυναμη προς τα αριστερα(το πυροβολο ειναι στα αριστερα).Το rudder σε αυτη τη περιπτωση βαζει "ποδι δεξια" και ετσι το αφος πεταει σε πορεια οπως πετουσε αρχικα, με συνεπεια τα πυροβολα να πηγαινουν στο υπολογισμενο σημειο και οχι στο γαμο του καραγκιοζη.Το FBW επισης αυτο που κανει ειναι να τριμμαρει αυτοματα το αφος ανα πασα ωρα και στιγμη.

Υπ οψην οτι σχεδιαστικα ενα πολυ στατικα ευσταθες αφος φερνει μεγαλα προβληματα.Για παραδειγμα, τα υψηλοπτερυγα αφη ειναι συνηθως στατικα ευσταθη αφη.Το RJ-100 πχ, που ειναι υψηλοπτερυγο, εχει και μια κλιση στα φτερα προς τα κατω (ahedral).Αυτη η κλιση χρησιμευει για αυτον ακριβως το λογο.(Αφαιρει την υπερβολικη στατικη ευσταθεια-οσο και αν φαινεται περιεργο)

Αυτα.
Εικόνα
The NIGHT is our Business...340M LANTIRN
LantirN
Δημοσιεύσεις: 2734
Εγγραφή: 11 Ιουν 2004, 12:54
Τοποθεσία: 4.7D in SUD 260R

Δημοσίευση από LantirN »

Anzac έγραψε:δεν πιστεύω πως κατάλαβα λάθος

εσύ υποστηρίζεις πως το FBW απλά δεν σε αφήνει να βγάλεις το αφος σε επικίνδυνη πτητική κατάσταση

εγώ υποστηρίζω πως εκτός απο αυτό, το άλλο βασικό που κάνει είναι να επιτρέπει γενικά στο άφος να πετάει, γιατί λόγο φυσικής αστάθειας δεν δύναται να πετάει

αυτό δεν σημαίνει αστάθεια ?
Απολυτως σωστος.

Το οτι "κραταει" το αεροσκαφος εντος φακελου πτησεως ειναι αλλο πραγμα.
Εικόνα
The NIGHT is our Business...340M LANTIRN
kongrigo
Δημοσιεύσεις: 3248
Εγγραφή: 24 Μάιος 2005, 14:50
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από kongrigo »

Αρα το FBW δεν έχει σχέση με την αστάθεια ;
...είμαι και μιραζάκιας...
Η ΦΥΣΙΣ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΓΝΩΣΙΝ
Ως ηγήτορες των ιδεών μας, οφείλουμε να αντεπεξέλθουμε στις πιέσεις των ιδανικών μας...Εικόνα
LantirN
Δημοσιεύσεις: 2734
Εγγραφή: 11 Ιουν 2004, 12:54
Τοποθεσία: 4.7D in SUD 260R

Δημοσίευση από LantirN »

kongrigo έγραψε:Αρα το FBW δεν έχει σχέση με την αστάθεια ;
Αυτο καταλαβες? :lol: :lol:

Το FBW διορθωνει την δυναμικη ευσταθεια βρε.
Εικόνα
The NIGHT is our Business...340M LANTIRN
kongrigo
Δημοσιεύσεις: 3248
Εγγραφή: 24 Μάιος 2005, 14:50
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από kongrigo »

...²
...είμαι και μιραζάκιας...
Η ΦΥΣΙΣ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΓΝΩΣΙΝ
Ως ηγήτορες των ιδεών μας, οφείλουμε να αντεπεξέλθουμε στις πιέσεις των ιδανικών μας...Εικόνα
LantirN
Δημοσιεύσεις: 2734
Εγγραφή: 11 Ιουν 2004, 12:54
Τοποθεσία: 4.7D in SUD 260R

Δημοσίευση από LantirN »

kongrigo έγραψε:...²
Εμ δεν ειναι ολα τοσο απλα οσο φαινονται..
Εικόνα
The NIGHT is our Business...340M LANTIRN
kypselos
Δημοσιεύσεις: 1017
Εγγραφή: 03 Νοέμ 2006, 19:05
Τοποθεσία: Χανια-Κρητη

Δημοσίευση από kypselos »

Εγω πιστευω αν καποιος εβαζε FBW και σε μια πετρα τοτε αυτη θα πεταγε με ασφαλεια.
Βλεπε f-117 b-2
Άβαταρ μέλους
Anzac
Administrator
Administrator
Δημοσιεύσεις: 36880
Εγγραφή: 27 Μαρ 2004, 15:38
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από Anzac »

kypselos έγραψε:Εγω πιστευω αν καποιος εβαζε FBW και σε μια πετρα τοτε αυτη θα πεταγε με ασφαλεια.
Βλεπε f-117 b-2
ok

κινητήρα ποιός θα βάλει στην πέτρα ?

:twisted:
e-HAF Admin
Απάντηση