Αεροδυναμικά Ασταθή Αεροσκάφη
Συντονιστής: Διαχείριση
Αεροδυναμικά Ασταθή Αεροσκάφη
Νομίζω είναι η ώρα να ανοίξουμε και αυτό το θέμα γιατί προσωπικά έχω πολλές απορίες ή λίγες......
Ας ξεκινήσουμε με το Μ2Κ, το οποίο έχει FBW σύστημα για να μπορεί το άφος να πετάει κανονικά και να μην πέφτει σε αστάθεια.
Ποιά όμως είναι τα κινούμενα μέρη στο άφος με τα οποία το FBW διορθώνει την γενική σχεδιαστική αστάθεια του αεροσκάφους αυτού ?
Προσωπικά τα μόνα κινούμενα μέρη που γνωρίζω είναι όσον αφορά τις επιφάνειες ελέγχου τα :
Ruder
Ailerons
Elevators
Flaps
Slats
τα οποία έχουν όλα τα αεροσκάφη
άρα το FBW με τί διορθώνει (κατ εξακολούθηση) την αστάθεια ενός Mirage ? και κατα συνέπεια και ενός F-16 ?
Ας ξεκινήσουμε με το Μ2Κ, το οποίο έχει FBW σύστημα για να μπορεί το άφος να πετάει κανονικά και να μην πέφτει σε αστάθεια.
Ποιά όμως είναι τα κινούμενα μέρη στο άφος με τα οποία το FBW διορθώνει την γενική σχεδιαστική αστάθεια του αεροσκάφους αυτού ?
Προσωπικά τα μόνα κινούμενα μέρη που γνωρίζω είναι όσον αφορά τις επιφάνειες ελέγχου τα :
Ruder
Ailerons
Elevators
Flaps
Slats
τα οποία έχουν όλα τα αεροσκάφη
άρα το FBW με τί διορθώνει (κατ εξακολούθηση) την αστάθεια ενός Mirage ? και κατα συνέπεια και ενός F-16 ?
e-HAF Admin
http://en.wikipedia.org/wiki/Fly_by_wire
Το FBW είναι ένα σύστημα υπολογιστών που δεν επιτρέπουν, στην ουσία, το αεροπλάνο να ξεφύγει από κάποια χαρακτηριστικά πτήσης που την καθιστούν ασφαλής.
Για αυτό τον λόγο πλέον, τα σύγχρονα αεροπλάνα δεν πέφτουν ποτέ και δεν παρουσιάζουν επικίνδυνα χαρακτηριστικά όπως κατακόρυφη ή οριζόντια περιδίνηση.
Άρα δεν διορθώνει, γιατί στην ουσία δεν ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ να γίνει το λάθος.
Τώρα γιατί τα κάνουν αεροδυναμικά ασταθή; Για τον απλούστατο ρόλο ότι την σταθερότητα την προσφέρει το Fly By Wire…
Είναι τόσο αναγκαία πλέον στα αεροπλάνα που υπάρχουν ένα και δύο εφεδρικά συστήματα…
Ελπίζω σύντομα και περιεκτικά να σε κατατόπισα…
Το FBW είναι ένα σύστημα υπολογιστών που δεν επιτρέπουν, στην ουσία, το αεροπλάνο να ξεφύγει από κάποια χαρακτηριστικά πτήσης που την καθιστούν ασφαλής.
Για αυτό τον λόγο πλέον, τα σύγχρονα αεροπλάνα δεν πέφτουν ποτέ και δεν παρουσιάζουν επικίνδυνα χαρακτηριστικά όπως κατακόρυφη ή οριζόντια περιδίνηση.
Άρα δεν διορθώνει, γιατί στην ουσία δεν ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ να γίνει το λάθος.
Τώρα γιατί τα κάνουν αεροδυναμικά ασταθή; Για τον απλούστατο ρόλο ότι την σταθερότητα την προσφέρει το Fly By Wire…
Είναι τόσο αναγκαία πλέον στα αεροπλάνα που υπάρχουν ένα και δύο εφεδρικά συστήματα…
Ελπίζω σύντομα και περιεκτικά να σε κατατόπισα…
Anzac έγραψε:με βάση αυτά που έχουμε πεί μέχρι σήμερα δεν νομίζω πως τα είπες σωστά
για παράδειγμα Μ2Κ & F-16 είναι Αεροδυναμικά Ασταθές. Δηλαδή αν δεν υπήρχε το FBW τα αεροπλάνα αυτά ΔΕΝ θα πέταγαν πολύ απλά. Το ότι "κόβει" επικίνδυνες κινήσεις είναι ένα ακόμα βοήθημα του FBW
Τί διαφορετικό είπα δεν κατάλαβα
δεν πιστεύω πως κατάλαβα λάθος
εσύ υποστηρίζεις πως το FBW απλά δεν σε αφήνει να βγάλεις το αφος σε επικίνδυνη πτητική κατάσταση
εγώ υποστηρίζω πως εκτός απο αυτό, το άλλο βασικό που κάνει είναι να επιτρέπει γενικά στο άφος να πετάει, γιατί λόγο φυσικής αστάθειας δεν δύναται να πετάει
αυτό δεν σημαίνει αστάθεια ?
εσύ υποστηρίζεις πως το FBW απλά δεν σε αφήνει να βγάλεις το αφος σε επικίνδυνη πτητική κατάσταση
εγώ υποστηρίζω πως εκτός απο αυτό, το άλλο βασικό που κάνει είναι να επιτρέπει γενικά στο άφος να πετάει, γιατί λόγο φυσικής αστάθειας δεν δύναται να πετάει
αυτό δεν σημαίνει αστάθεια ?
e-HAF Admin
Το μόνο που θυμάμαι είναι ότι όσο ποιό αεροδυναμικά ασταθές είναι ένα μαχητικό α/φος τόσο ποιό ευέλικτο είναι , και για αυτό τα κάνουν αεροδ/κα ασταθή.
Το BFW (σύστημα πτήσης πτήσης ) στην ουσία κάνει δυνατή την πτήση του αεροσκάφους σχεδιασμένο με μια εγγενή αεροδυναμική αστάθεια.
Ελέγχει τις εντολές του χειριστή δηλ. ''κόβει'' απότομες , κινήσεις από τα χειριστήρια προς τις κινούμενες επιφάνειες .
Αν κάποιος έχει γνώσεις αεροδυναμικής να τις εκφράσει μπας και μάθουμε καλύτερα.
Το BFW (σύστημα πτήσης πτήσης ) στην ουσία κάνει δυνατή την πτήση του αεροσκάφους σχεδιασμένο με μια εγγενή αεροδυναμική αστάθεια.
Ελέγχει τις εντολές του χειριστή δηλ. ''κόβει'' απότομες , κινήσεις από τα χειριστήρια προς τις κινούμενες επιφάνειες .
Αν κάποιος έχει γνώσεις αεροδυναμικής να τις εκφράσει μπας και μάθουμε καλύτερα.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Alexander την 01 Μαρ 2007, 15:58, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Anzac έγραψε:δεν πιστεύω πως κατάλαβα λάθος
εσύ υποστηρίζεις πως το FBW απλά δεν σε αφήνει να βγάλεις το αφος σε επικίνδυνη πτητική κατάσταση
εγώ υποστηρίζω πως εκτός απο αυτό, το άλλο βασικό που κάνει είναι να επιτρέπει γενικά στο άφος να πετάει, γιατί λόγο φυσικής αστάθειας δεν δύναται να πετάει
αυτό δεν σημαίνει αστάθεια ?
Θα με τρελάνεις...
«Τώρα γιατί τα κάνουν αεροδυναμικά ασταθή; Για τον απλούστατο ρόλο ότι την σταθερότητα την προσφέρει το Fly By Wire… »
Oπα οπα...ειστε τυχεροι που εχω εξεταστικη και τα εχω φρεσκα
Ακουω συχνα τον κοσμο να μιλαει για ευσταθεια-ασταθεια και ουσιαστικα ουτε ο ιδιος δεν εχει καταλαβει για τι πραγμα μιλαει.
Ας τα βαλουμε λοιπον σε μια σειρα τα πραγματα.
Κατ αρχας οταν λεμε ευσταθεια πρεπει να εξηγουμε σε ποια ευσταθεια μιλαμε.
Μιλαμε για εγκαρσια, διαμήκη ή πορειακη ευσταθεια?
Μιλαμε για στατικη ή δυναμικη ευσταθεια?
Οταν κατσεις να εξετασεις ενα αφος ως προς την ευσταθεια του, εξεταζεις μεμονομενα ολες τις παραπανω περιπτωσεις.
Απορειες σιγουρα θα υπαρχουν στη στατικη και στη δυναμικη, για αυτο θα πω μερικα βασικα πραγματακια πανω στην ευσταθεια, πριν εξηγησω τις απορρειες σου Τιμου.
Ενα αφος θεωρειται στατικα ευσταθες αν, οταν διαταρασεται απο τη θεση ισορροπιας του εχει την ταση να επανελθει στη προηγουμενη κατασταση. Στατικα ασταθες ειναι αυτο προφανως που προοδευτικα αυξανεται η παρεκλιση απο τη θεση ισορροπιας.Αν μετα απο παρεκλιση μεινει στη θεση που αφεθηκε, τοτε μιλαμε για στατικα ουδετερο.
Ενα αφος στατικα ευσταθες εχει την ταση οπως ειπαμε να επιστρεφει στη θεση ισορροπιας του.Αυτη πολλες φορες μπορει να ειναι υπερβολικη.Προκειμενου λοιπον να διορθωθει αυτη, δημιουργειται απο το αφος ενα ειδος ταλαντωσης. Αν η ταλαντωση αυτη ειναι φθινουσα, τοτε μιλαμε για δυναμικα ευσταθες. Αν η ταλαντωση ειναι αυξουσα, τοτε μιλαμε για δυναμικα ασταθες.Οταν η ταλαντωση ειναι σταθερου πλατους, τοτε μιλαμε για δυναμικα ουδετερο αφος.
Τα κυρια μερη που κανουν τις διορθωσεις σε ενα τυπικο αφος ειναι τα elevators και τα ailerons.
Λογικο ειναι τις διωρθωσεις λοιπον να τις κανουν τα elevons.Στο eurofighter πχ θα ειναι ailerons και canards.Στο F-16 τις κανουν τα horizontal stabilizers και τα ailerons.
Στο καθετο αξονα ομως βοηθαει και το rudder εδω.Για παραδειγμα σε βολη πυροβολων σε F-16 το πυροβολο δημιουργει στρεπτικη δυναμη προς τα αριστερα(το πυροβολο ειναι στα αριστερα).Το rudder σε αυτη τη περιπτωση βαζει "ποδι δεξια" και ετσι το αφος πεταει σε πορεια οπως πετουσε αρχικα, με συνεπεια τα πυροβολα να πηγαινουν στο υπολογισμενο σημειο και οχι στο γαμο του καραγκιοζη.Το FBW επισης αυτο που κανει ειναι να τριμμαρει αυτοματα το αφος ανα πασα ωρα και στιγμη.
Υπ οψην οτι σχεδιαστικα ενα πολυ στατικα ευσταθες αφος φερνει μεγαλα προβληματα.Για παραδειγμα, τα υψηλοπτερυγα αφη ειναι συνηθως στατικα ευσταθη αφη.Το RJ-100 πχ, που ειναι υψηλοπτερυγο, εχει και μια κλιση στα φτερα προς τα κατω (ahedral).Αυτη η κλιση χρησιμευει για αυτον ακριβως το λογο.(Αφαιρει την υπερβολικη στατικη ευσταθεια-οσο και αν φαινεται περιεργο)
Αυτα.
Ακουω συχνα τον κοσμο να μιλαει για ευσταθεια-ασταθεια και ουσιαστικα ουτε ο ιδιος δεν εχει καταλαβει για τι πραγμα μιλαει.
Ας τα βαλουμε λοιπον σε μια σειρα τα πραγματα.
Κατ αρχας οταν λεμε ευσταθεια πρεπει να εξηγουμε σε ποια ευσταθεια μιλαμε.
Μιλαμε για εγκαρσια, διαμήκη ή πορειακη ευσταθεια?
Μιλαμε για στατικη ή δυναμικη ευσταθεια?
Οταν κατσεις να εξετασεις ενα αφος ως προς την ευσταθεια του, εξεταζεις μεμονομενα ολες τις παραπανω περιπτωσεις.
Απορειες σιγουρα θα υπαρχουν στη στατικη και στη δυναμικη, για αυτο θα πω μερικα βασικα πραγματακια πανω στην ευσταθεια, πριν εξηγησω τις απορρειες σου Τιμου.
Ενα αφος θεωρειται στατικα ευσταθες αν, οταν διαταρασεται απο τη θεση ισορροπιας του εχει την ταση να επανελθει στη προηγουμενη κατασταση. Στατικα ασταθες ειναι αυτο προφανως που προοδευτικα αυξανεται η παρεκλιση απο τη θεση ισορροπιας.Αν μετα απο παρεκλιση μεινει στη θεση που αφεθηκε, τοτε μιλαμε για στατικα ουδετερο.
Ενα αφος στατικα ευσταθες εχει την ταση οπως ειπαμε να επιστρεφει στη θεση ισορροπιας του.Αυτη πολλες φορες μπορει να ειναι υπερβολικη.Προκειμενου λοιπον να διορθωθει αυτη, δημιουργειται απο το αφος ενα ειδος ταλαντωσης. Αν η ταλαντωση αυτη ειναι φθινουσα, τοτε μιλαμε για δυναμικα ευσταθες. Αν η ταλαντωση ειναι αυξουσα, τοτε μιλαμε για δυναμικα ασταθες.Οταν η ταλαντωση ειναι σταθερου πλατους, τοτε μιλαμε για δυναμικα ουδετερο αφος.
Εξαρταται για ποιον αξονα μιλας.Οι κυριοτερες ειναι η διαμηκης και η εγκαρσια.Η πορειακη εξαρταται πιο πολυ απο την εγκαρσια ευσταθεια λογω της σχεσης-ζευξης roll-yaw.Εαν δεν καταλαβες τι ειναι αυτη η σχεση-ζευξη πες μου να το εξηγησω.Ποιά όμως είναι τα κινούμενα μέρη στο άφος με τα οποία το FBW διορθώνει την γενική σχεδιαστική αστάθεια του αεροσκάφους αυτού ?
Τα κυρια μερη που κανουν τις διορθωσεις σε ενα τυπικο αφος ειναι τα elevators και τα ailerons.
Αυτο ειναι αλλο πακετακι.Το μιραζ εχει τα elevons.Τα elevons κανουν τη δουλεια των elevators και ailerons μαζι.Ετσι το σχεδιασαν, ετσι πεταει.άρα το FBW με τί διορθώνει (κατ εξακολούθηση) την αστάθεια ενός Mirage ? και κατα συνέπεια και ενός F-16 ?
Λογικο ειναι τις διωρθωσεις λοιπον να τις κανουν τα elevons.Στο eurofighter πχ θα ειναι ailerons και canards.Στο F-16 τις κανουν τα horizontal stabilizers και τα ailerons.
Στο καθετο αξονα ομως βοηθαει και το rudder εδω.Για παραδειγμα σε βολη πυροβολων σε F-16 το πυροβολο δημιουργει στρεπτικη δυναμη προς τα αριστερα(το πυροβολο ειναι στα αριστερα).Το rudder σε αυτη τη περιπτωση βαζει "ποδι δεξια" και ετσι το αφος πεταει σε πορεια οπως πετουσε αρχικα, με συνεπεια τα πυροβολα να πηγαινουν στο υπολογισμενο σημειο και οχι στο γαμο του καραγκιοζη.Το FBW επισης αυτο που κανει ειναι να τριμμαρει αυτοματα το αφος ανα πασα ωρα και στιγμη.
Υπ οψην οτι σχεδιαστικα ενα πολυ στατικα ευσταθες αφος φερνει μεγαλα προβληματα.Για παραδειγμα, τα υψηλοπτερυγα αφη ειναι συνηθως στατικα ευσταθη αφη.Το RJ-100 πχ, που ειναι υψηλοπτερυγο, εχει και μια κλιση στα φτερα προς τα κατω (ahedral).Αυτη η κλιση χρησιμευει για αυτον ακριβως το λογο.(Αφαιρει την υπερβολικη στατικη ευσταθεια-οσο και αν φαινεται περιεργο)
Αυτα.
The NIGHT is our Business...340M LANTIRN
Απολυτως σωστος.Anzac έγραψε:δεν πιστεύω πως κατάλαβα λάθος
εσύ υποστηρίζεις πως το FBW απλά δεν σε αφήνει να βγάλεις το αφος σε επικίνδυνη πτητική κατάσταση
εγώ υποστηρίζω πως εκτός απο αυτό, το άλλο βασικό που κάνει είναι να επιτρέπει γενικά στο άφος να πετάει, γιατί λόγο φυσικής αστάθειας δεν δύναται να πετάει
αυτό δεν σημαίνει αστάθεια ?
Το οτι "κραταει" το αεροσκαφος εντος φακελου πτησεως ειναι αλλο πραγμα.
The NIGHT is our Business...340M LANTIRN