Motion simulation
Συντονιστής: Διαχείριση
Motion simulation
Στην ερώτηση "μπορούμε να έχουμε ρεαλιστικό home pit με κίνηση;", η απάντηση είναι μάλλον όχι. Μήπως έχετε προσέξει ότι ακόμα και οι πανάκριβοι εξομοιωτές της USAF ή της ΠΑ είναι ακίνητοι; Οι εξομοιωτές με κίνηση αφορούν σχεδόν αποκλειστικά μεγάλα επιβατικά α/φ. Γιατί;
Πρώτον, το εύρος κίνησης ενός εξομοιωτή είναι εκ των πραγμάτων περιορισμένο. Αυτό μπορεί να είναι αρκετό για τον φάκελο πτήσης π.χ. του Β-737, αλλά για ένα μαχητικό σίγουρα δεν επαρκεί. Επίσης η πτήση με επιβατικό περιλαμβάνει χαμηλές φορτίσεις G. Η υψηλές επιταχύνσεις του μαχητικού είναι πολύ δύσκολο να εξομοιωθούν. Εκεί πρέπει να εξομοιώσουμε όχι την στάση και κίνηση του α/φ αλλά τις δυνάμεις που δέχεται το σώμα.
Ας πούμε π.χ. ότι ξεκινάμε ένα roll με μαχητικό. Αν η πλατφόρμα αρχίσει να κινείται όπως κινείται το α/φ, μόλις φτάσεις στα όρια κίνησης (έστω 30°), θα σταματήσει ενώ το roll θα συνεχίζεται. Αυτό θα γίνει αμέσως αντιληπτό από τον e-πιλότο (=ξενέρωμα). Αυτό που πρέπει να γίνει, είναι όταν αρχίσουμε δεξιό roll, η πλατφόρμα να γείρει αριστερά! Για σκεφτείτε το, σε ένα δεξί roll ποιο κ@#$μέρι πιέζεται; Ναι, το αριστερό, γιατί το κάθισμα μας "σπρώχνει" δεξιόστροφα... Η κλίση πρέπει να είναι αντίστοιχη των (εικονικών) G.
Έτσι λοιπόν, ακόμα και αν λύσουμε το μηχανολογικό πρόβλημα της κίνησης (πνευματικά κλπ) πρέπει να γίνει σοβαρή προγραμματιστική δουλειά για να είναι το αποτέλεσμα σωστό. Αλλιώς αλλού θα μας λένε τα μάτια μας ότι πάμε και αλλού το σώμα.
Δεύτερον, αν φτιάξεις ένα πλήρες, λειτουργικό πιλοτήριο με όλα τα καλούδια, το βάρος θα κάνει μάλλον απαγορευτική την κίνηση. Ειδικά αν σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε βιντεοπροβολέα (ή βιντεοπροβολείς, το MSFS υποστηρίζει πολλαπλές οθόνες και το FO έρχεται...) η απαιτούμενη πλατφόρμα αυξάνει όχι μόνο σε βάρος αλλά και σε εμβαδόν. Αυτό γιατί τόσο οι βιντεοπροβολείς όσο και η οθόνες προβολής θα πρέπει να κινούνται μαζί.
Συμπέρασμα: (Όσοι χάθηκαν στο μπλα-μπλα-μπλα μπορούν να συνεχίσουν από δω: ) Η κίνηση είναι τεχνικά εφικτή αλλά ιδιαίτερα δύσκολη. Το "immersion" που προσφέρει σε σχέση με ένα 95% λειτουργικό πιλοτήριο με wide view projection (τουλάχιστον 120°) δεν είναι αρκετό για να αξίζει τον κόπο. Όταν μπαίνεις σε εξομοιωτή με τέτοιο σύστημα προβολής τα μάτια ξεγελούν τον εγκέφαλο και νομίζεις ότι κινείσαι.
Νικόλας
Πρώτον, το εύρος κίνησης ενός εξομοιωτή είναι εκ των πραγμάτων περιορισμένο. Αυτό μπορεί να είναι αρκετό για τον φάκελο πτήσης π.χ. του Β-737, αλλά για ένα μαχητικό σίγουρα δεν επαρκεί. Επίσης η πτήση με επιβατικό περιλαμβάνει χαμηλές φορτίσεις G. Η υψηλές επιταχύνσεις του μαχητικού είναι πολύ δύσκολο να εξομοιωθούν. Εκεί πρέπει να εξομοιώσουμε όχι την στάση και κίνηση του α/φ αλλά τις δυνάμεις που δέχεται το σώμα.
Ας πούμε π.χ. ότι ξεκινάμε ένα roll με μαχητικό. Αν η πλατφόρμα αρχίσει να κινείται όπως κινείται το α/φ, μόλις φτάσεις στα όρια κίνησης (έστω 30°), θα σταματήσει ενώ το roll θα συνεχίζεται. Αυτό θα γίνει αμέσως αντιληπτό από τον e-πιλότο (=ξενέρωμα). Αυτό που πρέπει να γίνει, είναι όταν αρχίσουμε δεξιό roll, η πλατφόρμα να γείρει αριστερά! Για σκεφτείτε το, σε ένα δεξί roll ποιο κ@#$μέρι πιέζεται; Ναι, το αριστερό, γιατί το κάθισμα μας "σπρώχνει" δεξιόστροφα... Η κλίση πρέπει να είναι αντίστοιχη των (εικονικών) G.
Έτσι λοιπόν, ακόμα και αν λύσουμε το μηχανολογικό πρόβλημα της κίνησης (πνευματικά κλπ) πρέπει να γίνει σοβαρή προγραμματιστική δουλειά για να είναι το αποτέλεσμα σωστό. Αλλιώς αλλού θα μας λένε τα μάτια μας ότι πάμε και αλλού το σώμα.
Δεύτερον, αν φτιάξεις ένα πλήρες, λειτουργικό πιλοτήριο με όλα τα καλούδια, το βάρος θα κάνει μάλλον απαγορευτική την κίνηση. Ειδικά αν σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε βιντεοπροβολέα (ή βιντεοπροβολείς, το MSFS υποστηρίζει πολλαπλές οθόνες και το FO έρχεται...) η απαιτούμενη πλατφόρμα αυξάνει όχι μόνο σε βάρος αλλά και σε εμβαδόν. Αυτό γιατί τόσο οι βιντεοπροβολείς όσο και η οθόνες προβολής θα πρέπει να κινούνται μαζί.
Συμπέρασμα: (Όσοι χάθηκαν στο μπλα-μπλα-μπλα μπορούν να συνεχίσουν από δω: ) Η κίνηση είναι τεχνικά εφικτή αλλά ιδιαίτερα δύσκολη. Το "immersion" που προσφέρει σε σχέση με ένα 95% λειτουργικό πιλοτήριο με wide view projection (τουλάχιστον 120°) δεν είναι αρκετό για να αξίζει τον κόπο. Όταν μπαίνεις σε εξομοιωτή με τέτοιο σύστημα προβολής τα μάτια ξεγελούν τον εγκέφαλο και νομίζεις ότι κινείσαι.
Νικόλας
Re: Motion simulation
το έχω δει αυτό σε εξομοιωτή για αυτοκίνητα ένα "χέρι" κρατούσε τον εξομοιωτή και έστυβε με υδραυλικά έμβολα... όταν μπορέσω θα ανεβάσω και φωτογραφίαΧάρος έγραψε:Ας πούμε π.χ. ότι ξεκινάμε ένα roll με μαχητικό. Αν η πλατφόρμα αρχίσει να κινείται όπως κινείται το α/φ, μόλις φτάσεις στα όρια κίνησης (έστω 30°), θα σταματήσει ενώ το roll θα συνεχίζεται. Αυτό θα γίνει αμέσως αντιληπτό από τον e-πιλότο (=ξενέρωμα). Αυτό που πρέπει να γίνει, είναι όταν αρχίσουμε δεξιό roll, η πλατφόρμα να γείρει αριστερά! Για σκεφτείτε το, σε ένα δεξί roll ποιο κ@#$μέρι πιέζεται; Ναι, το αριστερό, γιατί το κάθισμα μας "σπρώχνει" δεξιόστροφα... Η κλίση πρέπει να είναι αντίστοιχη των (εικονικών) G.
Νικόλας
[marq=left] :C130: 322VTTS HAF525[/marq]
Re: Motion simulation
Πόσο σίγουρο είναι αυτό? Και πώς μπορούμε να το ξέρουμε, τόσα χρόνια ακούγεται ... Στο forum τους δεν γράφει τίποτα για release date...Χάρος έγραψε: το FO έρχεται...
Υπάρχει η θεωρία και η πράξη.
Σε θεωρητικό επίπεδο γίνονται πολλά, στο πρακτικό μέρος υπάρχουν πολοί παράμετροι και ένας απο τους κύριους είναι το κόστος.
Υπάρχει και ο παράγων του μεγέθους - βάρους που για ένα τέτοιο σύστημα θα χρειαστείς ολόκληρη αποθήκη για να το στεγάσεις.
Για ένα τέτοιο project χρειάζεται ομαδική δουλειά, γνώσεις και πολλά χρήματα, αυτά είναι γνωστά.
Εάν το δείς επαγγελματικά (να φτιάχνεις τέτοια συστήματα και να τα πουλάς) τότε θα πρέπει να μιλήσεις με κάποιον που έχει γνώσεις ρομποτικής για να κάνει την δουλεια (προγραμματισμός και μηχανισμοί), μιλάμε για εταιρίες που ασχολούνται στον τομέα της Μηχατρονικής.
Για κάποιον που εργάζεται σε μία τέτοια εταιρεία είναι πολύ εύκολα τα πράγματα και η γνώμη μου είναι να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό στον χώρο της μηχατρονικής.
Και πάλι όμως μιλάμε για ένα πολύ μεγάλο κόστος.
Οι μεγάλοι στρατιωτικοί εξομοιωτές έχουν να κάνουν κυρίως με τις λειτουργίες και τα όργανα των αεροσκαφών και όχι με την πτήση ώς κίνηση, για αυτό τον λόγο πιστεύω πως είναι και στατικοί, μετά έχουμε να κάνουμε και με τις δυνάμεις που ασκούνται, άλλες δυνάμεις ενός commercial και άλλες ενός μαχητικού, (smooth κίνηση, περιοριμένο roll κ.τ.λ).
Ένα πλήρες cocκpit (εν μέρη λειτουργικό, απλά πράγματα) κοστίζει απο 10.000 μέχρι και 30.000 euro, εάν προσθέσεις και την κίνηση τότε μπορούμε να φανταστούμε πού θα φτάσει αυτό το ποσό.
Άρα εάν φτιαχτεί ένα τέτοιο σύστημα θα πρέπει να δείς την εμπορική του χρήση πρώτα απο όλα.
Εάν το δούμε ρεαλιστικά νομίζω πως δέν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο για ένα Video game.
Ένα απο τα καλύτερα συστήματα που έχω δεί είναι αυτό
http://www.hanskrohn.com
και αυτά για να δείτε και μερικές τιμούλες αλλα και για να πάρετε ιδέες γενικότερα
http://www.viper-pits.com
http://www.xflight.de
Και ένας στρατιωτικός
http://www.jetfighters.dk/back/F16sim.htm
Σε θεωρητικό επίπεδο γίνονται πολλά, στο πρακτικό μέρος υπάρχουν πολοί παράμετροι και ένας απο τους κύριους είναι το κόστος.
Υπάρχει και ο παράγων του μεγέθους - βάρους που για ένα τέτοιο σύστημα θα χρειαστείς ολόκληρη αποθήκη για να το στεγάσεις.
Για ένα τέτοιο project χρειάζεται ομαδική δουλειά, γνώσεις και πολλά χρήματα, αυτά είναι γνωστά.
Εάν το δείς επαγγελματικά (να φτιάχνεις τέτοια συστήματα και να τα πουλάς) τότε θα πρέπει να μιλήσεις με κάποιον που έχει γνώσεις ρομποτικής για να κάνει την δουλεια (προγραμματισμός και μηχανισμοί), μιλάμε για εταιρίες που ασχολούνται στον τομέα της Μηχατρονικής.
Για κάποιον που εργάζεται σε μία τέτοια εταιρεία είναι πολύ εύκολα τα πράγματα και η γνώμη μου είναι να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό στον χώρο της μηχατρονικής.
Και πάλι όμως μιλάμε για ένα πολύ μεγάλο κόστος.
Οι μεγάλοι στρατιωτικοί εξομοιωτές έχουν να κάνουν κυρίως με τις λειτουργίες και τα όργανα των αεροσκαφών και όχι με την πτήση ώς κίνηση, για αυτό τον λόγο πιστεύω πως είναι και στατικοί, μετά έχουμε να κάνουμε και με τις δυνάμεις που ασκούνται, άλλες δυνάμεις ενός commercial και άλλες ενός μαχητικού, (smooth κίνηση, περιοριμένο roll κ.τ.λ).
Ένα πλήρες cocκpit (εν μέρη λειτουργικό, απλά πράγματα) κοστίζει απο 10.000 μέχρι και 30.000 euro, εάν προσθέσεις και την κίνηση τότε μπορούμε να φανταστούμε πού θα φτάσει αυτό το ποσό.
Άρα εάν φτιαχτεί ένα τέτοιο σύστημα θα πρέπει να δείς την εμπορική του χρήση πρώτα απο όλα.
Εάν το δούμε ρεαλιστικά νομίζω πως δέν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο για ένα Video game.
Ένα απο τα καλύτερα συστήματα που έχω δεί είναι αυτό
http://www.hanskrohn.com
και αυτά για να δείτε και μερικές τιμούλες αλλα και για να πάρετε ιδέες γενικότερα
http://www.viper-pits.com
http://www.xflight.de
Και ένας στρατιωτικός
http://www.jetfighters.dk/back/F16sim.htm
Καλά, πες ότι δεν έρχεται. Αλλάζει κάτι σχετικά με το motion simulation;panpan έγραψε:Πόσο σίγουρο είναι αυτό? Και πώς μπορούμε να το ξέρουμε, τόσα χρόνια ακούγεται ... Στο forum τους δεν γράφει τίποτα για release date...Χάρος έγραψε: το FO έρχεται...
Όπως είδες δεν έπιασα καν το κομμάτι της υλοποίησης (μηχατρονική) που όπως λες οι λύσεις είναι έτοιμες αν και πολύ ακριβές. Αυτό που λέω είναι ότι πριν ακόμα φτάσεις εκεί, υπάρχουν πολλά θέματα να λύσεις ώστε να ξεγελιούνται οι αισθήσεις. Αν δώσεις ένα σωρό λεφτά για να φτιάξεις κινούμενη πλατφόρμα και απλλά ακολουθεί τις κινήσεις του joystick, το αποτέλεσμα θα είναι απογοητευτικό...Orion έγραψε:Υπάρχει η θεωρία και η πράξη...
...
Μόνο που είναι υβρίδιο (F-16/B737), δεν ψήνομαι...
Από τους μεγάλους απατεώνες του χώρου, θα συμβούλευα όποιον ενδιαφέρεται για αγορές να μην πλησιάσει κανOrion έγραψε:και αυτά για να δείτε και μερικές τιμούλες αλλα και για να πάρετε ιδέες γενικότερα
http://www.viper-pits.com
Η βίβλος του home cockpit builder.Orion έγραψε:http://www.xflight.de
Νικόλας
ρεαλιστικη κινηση θα εχεις αν βαλεις ενα χ delay στο πιτ ή αν παρεις δεδομενα FFB(force feedback)αλλα αυτο στο Falcon μαλλον δεν γινεται... τωρα αν τυχει καμια φορα να παρει κλιση το ΑΦ χωρις imput(π.χ. unballanced load) τοτε θα πρεπει να εχεις ενα "reset" button standby...Χάρος έγραψε:Όπως είδες δεν έπιασα καν το κομμάτι της υλοποίησης (μηχατρονική) που όπως λες οι λύσεις είναι έτοιμες αν και πολύ ακριβές. Αυτό που λέω είναι ότι πριν ακόμα φτάσεις εκεί, υπάρχουν πολλά θέματα να λύσεις ώστε να ξεγελιούνται οι αισθήσεις. Αν δώσεις ένα σωρό λεφτά για να φτιάξεις κινούμενη πλατφόρμα και απλλά ακολουθεί τις κινήσεις του joystick, το αποτέλεσμα θα είναι απογοητευτικό...
[marq=left] :C130: 322VTTS HAF525[/marq]
Ο φίλτατος Χάρος έθεσε με μεγάλη σαφήνεια τους λόγους για τους οποίους είναι δύσκολο να κατασκευαστεί ένας κινούμενος εξομοιωτής πολεμικού αεροσκάφους. Ένας από τους κυριότερους λόγους πράγματι είναι το εύρος κίνησης του εξομοιωτή.
Ο μονός τρόπος που μπόρεσα να σκεφτώ ώστε να μπορείς να κινήσεις ένα κλειστό pit (μεγέθους περίπου όσο ενός περιπτέρου , αν υποθέσουμε ότι έχει καμιά δεκαριά οθόνες μέσα , για βίντεοπροβολέα δεν το συζητώ ) με δυνατότητα κίνησης 360Ο σε τρεις άξονες, είναι να φτιάξεις ένα σύστημα οπός αυτό που στηρίζει τους βραχίονες των πικαπ , με τον εξομοιωτή τοποθετημένο στο κέντρο. Αυτό βεβαία καταλήγει σε μια βαριά μηχανική κατασκευή που πρέπει να κινείτε με μεγάλες ταχύτητες και άρα απαιτεί servoκινητήρες μεγάλης ισχύος .Απαιτούν επίσης ένα σύστημα ελέγχου κινήσεις τριών αξόνων το οποίο να παίρνει πληροφορία για τη θέση του αεροσκάφους στο χώρο και να <<τοποθετεί>> το pit κατάλληλα.
Όσο και να σας φέρνετε περίεργο, τεχνικά είναι πολύ εύκολο να στήσεις ένα τέτοιο σύστημα. Το κόστος του βεβαία είναι απαγορευτικό(λόγω μεγέθους και όχι λόγω τεχνικής δυσκολίας) για κάποιον από εμάς εκτός αν έχει κερδίσει το loto.
Για μια εταιρία ώμος που έχει πελάτες τις πολεμικές αεροπορίες κρατών δεν νομίζω ότι το κόστος κατασκευής είναι πρόβλημα .
Τώρα βέβαια θα μου πείτε <<τότε γιατί δεν το κάνουν;>>
Για να έχει επιχειρηματικό ενδιαφέρων ένα τέτοιο εγχείρημα , πρέπει να βασιστεί σε μια πλατφόρμα εξομοιωτη που να μπορεί να το υποστηρίξει, (όπως ο MFS για τα πολιτικά αεροσκάφη).Και πιστέψατε με , είναι δεκάδες φορές πιο εύκολο να κινήσεις ένα περίπτερο σε τρεις άξονες από το να φτιάξεις μια πλατφόρμα εξομοίωσης για μαχητικά αντίστοιχη του MFS…..
Ώμος η τεχνολογία δεν σταματά και δίνει λύσεις από κει που δεν το περιμένεις . Για παράδειγμα οι κυρτές οθόνες υγρών κρυστάλλων είναι πια γεγονός και ενδεχομένως τα home pit του μέλλοντος να έχουν οθόνες στο σχήμα της καλύπτρας …..
Ποιος ξέρει … ίσος τα λουναπαρκ του μέλλοντος αντί για συγκρουόμενα να έχουν τέτοιου είδους εξομοιωτες …..
Ο μονός τρόπος που μπόρεσα να σκεφτώ ώστε να μπορείς να κινήσεις ένα κλειστό pit (μεγέθους περίπου όσο ενός περιπτέρου , αν υποθέσουμε ότι έχει καμιά δεκαριά οθόνες μέσα , για βίντεοπροβολέα δεν το συζητώ ) με δυνατότητα κίνησης 360Ο σε τρεις άξονες, είναι να φτιάξεις ένα σύστημα οπός αυτό που στηρίζει τους βραχίονες των πικαπ , με τον εξομοιωτή τοποθετημένο στο κέντρο. Αυτό βεβαία καταλήγει σε μια βαριά μηχανική κατασκευή που πρέπει να κινείτε με μεγάλες ταχύτητες και άρα απαιτεί servoκινητήρες μεγάλης ισχύος .Απαιτούν επίσης ένα σύστημα ελέγχου κινήσεις τριών αξόνων το οποίο να παίρνει πληροφορία για τη θέση του αεροσκάφους στο χώρο και να <<τοποθετεί>> το pit κατάλληλα.
Όσο και να σας φέρνετε περίεργο, τεχνικά είναι πολύ εύκολο να στήσεις ένα τέτοιο σύστημα. Το κόστος του βεβαία είναι απαγορευτικό(λόγω μεγέθους και όχι λόγω τεχνικής δυσκολίας) για κάποιον από εμάς εκτός αν έχει κερδίσει το loto.
Για μια εταιρία ώμος που έχει πελάτες τις πολεμικές αεροπορίες κρατών δεν νομίζω ότι το κόστος κατασκευής είναι πρόβλημα .
Τώρα βέβαια θα μου πείτε <<τότε γιατί δεν το κάνουν;>>
Για να έχει επιχειρηματικό ενδιαφέρων ένα τέτοιο εγχείρημα , πρέπει να βασιστεί σε μια πλατφόρμα εξομοιωτη που να μπορεί να το υποστηρίξει, (όπως ο MFS για τα πολιτικά αεροσκάφη).Και πιστέψατε με , είναι δεκάδες φορές πιο εύκολο να κινήσεις ένα περίπτερο σε τρεις άξονες από το να φτιάξεις μια πλατφόρμα εξομοίωσης για μαχητικά αντίστοιχη του MFS…..
Ώμος η τεχνολογία δεν σταματά και δίνει λύσεις από κει που δεν το περιμένεις . Για παράδειγμα οι κυρτές οθόνες υγρών κρυστάλλων είναι πια γεγονός και ενδεχομένως τα home pit του μέλλοντος να έχουν οθόνες στο σχήμα της καλύπτρας …..
Ποιος ξέρει … ίσος τα λουναπαρκ του μέλλοντος αντί για συγκρουόμενα να έχουν τέτοιου είδους εξομοιωτες …..
Για κάντε έναν έλεγχο εδώ
http://www.motionflightsim.eu.tp/
δεν νομίζω να δυσαρεστούσε κανέναν αυτή η κίνηση στο Falcon 4.
http://www.motionflightsim.eu.tp/
δεν νομίζω να δυσαρεστούσε κανέναν αυτή η κίνηση στο Falcon 4.
τον γνωρίζουμε Ανδρέαspook έγραψε:Για κάντε έναν έλεγχο εδώ
http://www.motionflightsim.eu.tp/
δεν νομίζω να δυσαρεστούσε κανέναν αυτή η κίνηση στο Falcon 4.
έχω ποστάρει και εγώ δικά του βίντεο και νομίζω του έχω ανοίξει και δικό του πόστ
απλά δεν θυμάμαι ποιό και πού
e-HAF Admin